Kunnollista bensaletkua

Tässä bensaletkua jota uskaltaa käyttää. Koko 8mm (7.4 eli sopivan nihkeä 8mm liittimiin) Omassa autossa tätä letkua on ollut vuodesta 2016 ja edelleen letku on kunnossa. Ei murtumia. Jonkun verran kovettunut. Parasta bensaletkua jota olen löytänyt. Hinta 14 euroa/metri. Myynnissä sellainen pätkä kuin tarvitset.

Sähköinen bensapumppu

Katukäyttöön kaasutinkoneelle polttoainepumppu Edelbrock. Bensasuodatin imupuolelle on mukana. 8mm letkulle. Paine noin 2-3 PSI. Paineet on niin matalat ettei paineensäädintä tarvita. (Suosituspaine Webereille ja Dellortoille 0.15-0.20 bar ja maksimi 0.25 bar.) Tämän ilmoitettu tuotto 30GPH, 130 litraa tunnissa, riittää katukäyttöön alle 3 litran koneisiin, mutta kisakäyttöön kannattaa harkita jotain raskaan sarjan pumppua. Missään tämä ei ole vielä loppunut kesken. Nämä rotor and vane pumput usein näyttävät käytännössä riittävän yllättävän pitkälle. Pumppu on rakenteeltaan pyörivä "rotor and vane" kuten edellinenkin, eli hiljainen ja työntää paremmin kuin imee. Paras paikka asennukseen on aina alhaalla ja tankin lähellä. Voidaan asentaa konehuoneeseenkin, kunhan asennetaan tarpeeksi matalalle tankin tasolle. Kuluttaa 1 A. Suodatin ei ole somisteena. Älä poista sitä. Erillinen isompi suodatin tankin ja pumpun välissä on aina hyvä ajatus. Tämän edeltäjän valmistus on loppunut. Vaikka pumppu näyttää muoviselta, se on kuitenkin teknisesti pätevintä mitä nykyään saatavilla on. Takuu 12kk ostopäivästä. Oletettu käyttöikä bensalla 10-20 vuotta. Sopii bensalle ja E85 etanolille. Hinta 165 euroa.

Edullisempi "paineensäädin"

Koska listoillta on poistuneet kyseenalaiset halvat säätimet ja jäljelle on jäänyt enää vain kunnollinen ja kallis säädin, laitetaan esille myös se puoli-ilmainen vaihtoehto. Autotehtaista vain harvat kuten Alfa Romeo ovat käyttäneet oikeita paineensäätimiä vakiona. Kustannustietoisemmat merkit kuten Ford ovat yrittäneet kiertää ongelmaa pienemmin kustannuksin. Koska Fordinkin mekaaninen pumppu tekee sen keskimäärin 0.4 bar joka on ongelmallisen kova, on pumpun ja kaasuttimen väliin liitetty T-haara josta lähtee sopivasti kuristettu paluukierto tankille. Paluuta ei ole välttämätöntä viedä edes tankille asti vaan sen voi kytkeä kiertoon pumpun ja tankin väliin imupuolelle. Lyhyt silmukka pumpun reunalta toiselle siis riittää. Sopiva kuristus on välttämätöntä koska muutenhan suurin osa bensasta menee sinne minne helpoiten pääsee, eli tässä palaisi tankille, tai pyörisi kehää pumpun ympärillä. Ford on päätynyt käyttämään 0.7mm reikää kuristuksena paluulinjassa. Kaaviokuvassa teksti kutsuu kuristinta venttiiliksi, mutta kyseessä on pelkkä kuristin. Pumpusta ja paineesta riippuen on syytä aina mitata paine ja tarkistaa mitä tuli tehtyä jos tällaista kuristettua paluukiertoa rakentaa käyttöön. Tavoitepaine Weberille 0.15-0.20 bar väliin. Paluukierron kerrotaan myös tuovan apua bensan höyrystymiseen. Varastossa on muovisia (kyllä, säälittäviä. Käytä omalla vastuulla tai vaihda oikeampiin) T-liittimiä joissa on valmiiksi 0.70mm kuristus yhdessä linjassa. Kuristuspalikka on DGV:n suutin, eli niitä on saatavilla muitakin kokoja. Koko "paineensäädin" eli 2 kpl T-liitintä joista toinen avoin ja toisen yhdessä linjassa kuristinsuutin, tarjolla yhteensä 20 eurolla.

Liittimet Malpassi, Facet...

Letkuliittimiä. Vasemmalla Facet ja Malpassi joissa kierre 1/8 NPT. Letkulähdöt 6, 8 tai 10mm. Oikealla Carter ja isommat Facetit joissa 1/4 NPT kierre 8mm letkulle.  Hinta 10 euroa pari.

Muuntokappaleet ja T

Vasemmalla muunto 8-12mm.
Keskellä muunto 8-10mm.
Oikealla T-kpl 6-6-6mm.
Hinnat 10 euroa kpl tai 15 e pari.