Solexin varaosien saatavuus on parasta Italialaiseen Solexiin.
Saksalaiseen ja ranskalaiseen löytyy lähinnä neulaventtiilit ja
suuttimia ja huoltosarjoja. Japanilaiseen Mikuni
Solexiin sopii euroopan Solexeista jotkut osat. Kaikkea ei ole saatavilla. Kysyä voi aina. Hyllyllä on enemmän osia kuin sivuilla. 40 ADDHE ja DDH purkukaasareita löytyy myös varaosiksi. Huoltosarjat löytyy omalta sivultaan.
Kahta eri ulkonäköä, molemmat ulkonäkömallit sopii silti samaan kaasariin. Kahta eri kierrettä. Vakiokaasarissa yleisin 12mm ja virikaasareissa 9mm.
- Koko 1.2 hinta 8 euroa kpl
- Koko 1.6 hinta 15 euroa kpl
- Koko 1.8 hinta 15 euroa kpl.
- Koko 2.0 vain 12mm hinta 15 euroa kpl
Italialaiseen ADDHE ja DDH vaakaimu Solexiin löytyy 3 erilaista kalvoa.
- ADDHE uralla vasen 25 euroa kpl.
- ADDHE/DDH pyöreäpäinen oikealla 10 euroa kpl.
- DDH vanha jossa neula alla 18 euroa kpl.
Tiiviste ADDHE ja DDH ja ilmanputsarin väliin.
- 40mm kaasarille kuvassa 10 euroa/2kpl
- 45mm kaasareille 15 euroa/2kpl.
Solex vakiokaasuttimiin kiihdytyspumpun kalvoja. Useimmat samalla jaolla. Ruuviväli n 27mm yhdeltä sivulta. Ristiin 38mm. Tapin halkaisija lähes kaikissa 8mm. Muut erot katso kuvasta. Joitakin jäljellä vain 1 kpl. Lisää näitä ei saada. Jos löydät sopivan, osta seuraava myös varastoon. Hinta 15 euroa kpl.
Solex vakiokaasuttimen kalvo. Ruuviväli 24mm kahdelta sivulta. Pienen reiän sivu 25mm. Tapin puolelta levy 15mm. Hinta 15 euroa.
Vanhaa varastoa kohokammion kannen tiivisteitä. Solex 32 ICB saattaa löytyä Simcasta. Solex 30 BIS Fiat 600, 850 malleista ja Pierburg 2E2 ja 2E3 saksalaisista 1980-luvun AUDI, BMW ja VW koneista. Hinta 2 kpl yhteensä 10 euroa.
Merkki tuntematon. Taitaa olla Euroopan ulkopuolelta. Japsit saattaa olla jäljillä. Kolme ylintä on selvästi sukua keskenään, ehkä jopa vaihtoehdot eri versioille. Kaikki kuvassa näkyvät kerralla yhteensä 10 euroa.
Solex vakiokaasuttimien seosruuveja. Rajoitettu erä vanhaa varastoa. Sekä tavallisella että hienokierteellä. Hinta 10 euroa kpl.
911 6-koneen Solexeihin venttiilit. 1/kohokammio, eli 2 kpl tarvitaan yhteen moottoriin. Hinta 2 kpl yhteensä 50 euroa.
Yhden moottorin tarpeet on 4 kpl neulaventtiileitä. Hinta yhteensä 90 euroa.
Neulaventtiili Zenith 32 IF. Koko 125. Renault. Hinta 10 euroa.
NOS, eli vanhaa varastoa käyttämättömiä alkuperäisiä seosputki/ilmasuutin yhdistelmiä. Näillä saat myös ilmasuuttimen säädön kohdalleen. Koot 170, 180, 190, 200. Hinta 10 euroa kpl, tai neljän sarja yhteensä 25 euroa.
Käytettyjä
alkuperäisiä ja tarkistusmitattuja pääsuuttimia 5mm kierteellä Solexeihin. Neljän sarjoja vain nämä:
- 117.5 pääsuuttimet 4 kpl yhteensä 10 euroa.
- 120, 125, 132.5, 140 ja 200 pääsuuttimet 4 kpl yhteensä 20 euroa
Joitakin kappaleita kokoja 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 105, 110, 115, 117.5, 120, 122.5, 125, 127.5, 130, 132.5, 140, 150, 152.5, 157.5, 160, 180, 190, 200, 220, 225, 265. Minimiostos 20 euroa. Hinta 4 e kpl. Alle 100 koot sekä 117,5 hinta 2,50 euroa kpl.
Käytettyjä
alkuperäisiä siistejä ja tarkistusmitattuja Solex tyhjäkäyntisuuttimia.
Solex 40-45 ADDHE sekä DDH.
Pienikantaisia 6mm kierteellä. Pyöreä kanta, ei kulmikas. Hinta 20 euroa
/ 4 kpl. Neljän sarjoja löytyy vain kokoja 50, 55, 57 ja 90. Muutamia
kappaleita kokoja 45, 60, 62, 65, 70 ja 75 hinta 8 e kpl.
- 50 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 55 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 57 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 70 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 90 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
Käytettyjä
alkuperäisiä tarkistusmitattuja Solex tyhjäkäyntisuuttimia.
Isokantaisia 8mm kierteellä. Kulmikas kanta. Useimpia kokoja on vain 1-2
kpl. Hinta 8 euroa kpl, tai 2 kpl 15 euroa. 4 kpl 25 euroa, 5 kpl 30
euroa.
- 35
- 45
- 47,5
- 50
- 60
- 65
- 90
Käytettyjä alkuperäisiä Solex seosputkia/ilmasuuttimia Solex ADDHE malliin jossa pääsuuttimet alta vaihdettavaa mallia. Kuten useimmat Alfa Romeot. Näitäkään ei enää saada uutena. Nyt mahdollisuus testailla Alfankin säätöjä tarkemmin. Näitä ei ole pesty eikä mitattu. Mitä isompi ilmasuutin, sitä laihempi seos. Seosputkea näissä ei ole erikseen merkitty. Ilmasuutin ja seosputki on samaa osaa, eivät siis irtoa toisistaan. Jokunen sarja myös DDH malliin jossa leveämpi kanta. Molemmissa 6mm kierre. ADDHE seosputkia löytyy kokoja 145, 150, 155, 165, 210. Hinta 4 kpl 40 euroa yhteensä.
Solex 40 PI historic Porsche 911 1964-65 sekä sopii jotkut muutkin Solexit 1950-1960-luvuilta. 7 erilaista. Numerot 0, 2, 10, 21, 22, 25 ja 28. Koko kuvan lajitelma kerralla 200 euroa eli alle 5e/putki. Kuuden sarjoissa hinta 40 euroa sarja, tai kappaleittain 15 e kpl.
911 1965 Solexiin 36 ja 38mm kurkut. Hinta 60 euroa kuuden sarja.
- 40 ADDHE 24mm kurkkuja 4 kpl 60 euroa
- 40 ADDHE 28mm kurkkuja likaisia ja tummuneita 4 kpl yhteensä 40 euroa.
- 40 ADDHE 28mm kurkkuja siistejä lasikuulapuhallettuja 4 kpl yhteensä 60 euroa.
- 40 ADDHE 30mm kurkkuja 4 kpl 60 euroa
- 40 ADDHE 32mm kurkkuja (kuvassa) 4 kpl 60 euroa
- 40 ja 45 ADDHE ja DDH 32mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ja 45 ADDHE ja DDH italy 36mm kurkkuja 2 kpl yhteensä 40 euroa
Italialaiseen vaakaimuun kohot. Uusia ei enää ole saatu, mutta muutama hyvän oloinen käytetty vielä löytyy. Hinta 40 euroa kpl.
Solex virityskaasuttimien seosruuveja. Uusia ei enää saatavilla. Kuvan mallit käytettynä löytyy. Solex ADDHE ja DDH. Hinta 10 euroa kpl, tai useampi kerralla edullisemmin.
Solex ADDHE ja DDH malleihin käytetyt liittimet 8mm letkulle. Pultin kierre 9mm. Avainväli 14mm. Tarvittaessa löytyy myös isoa messinkiosaa pultin ja kannen väliin joka muuttaa 16mm kierteen 9mm. Hinta pultteineen 30 euroa kuvan kahden kaasarin sarja, tai 20 euroa yhden kaasarin osat.
Kaasuttimien väliset yhdysvivut. Mallia Alfa Romeo, eli silloin kun kaasuttimet ovat lähellä toisiaan. Fordiakin varten pitää tätä välivipua jatkaa jotta ylettyy. Alkuperäiset ja räpeltämättömät käytetyt vivut. Säätöruuvin puolen vivussa ei ole toppareita, mutta paikat niille on. Hinta 50 euroa pari.
Italialaisen vaakaimun suutinkansi. Tätäkin on olemassa kahta mallia joista kuvan mallia löytyy 10 euroa kpl tai 15 e pari.
Italialainen Solex ADDHE. Malli jossa koho ei ole kiinni kannessa. Likainen kansi jossa ehjät ryypyn käyttöosat ja bensaliitin ja suutinkansi paikalla hinta 50 euroa. Siisti tyhjä kansi vasemmalla 20 euroa.
Rikastinvaijerin kannake, sekä rikastimen palautusjousen kannake. Italialaisiin vaakaimu Solexeihin. Yhden parin tarpeet, eli kuvan osat 20 euroa.
Solex ADDHE rikastimen käyttöosat. Päällä lukee D eli destra siis oikea. S malliakin on nähty mutta ei enää löydy. Kyse on siis liikkeen vetosuunnasta. Alle tulevat levyt reunoilla on ilmaiset. Käyttövipu on se joka katkeaa kolhusta. Kuvassa kahden kaasuttimet osat. Kuvan osat yhteensä 60 euroa.
Alunperin Toyota 2TG 40 Mikuneissa olleet 10mm paksut lämmöneristelevyt. Näissä on kurkusta toiseen kanava joka yhdistää kurkut. Jako sopii muutkin vaakaimut. Weber DCOE, Dellorto DHLA ja Solex ADDHE ja DDH. Hinta 30 euroa pari.
alipaineliittimiä M5 kierteellä. Kaikissa ADDHE Solexeissa on paikka seosruuvin vieressä synkkamittarin alipaineliitäntää varten. Käytettyjä. Sekalaisia, hiukan eri näköisiä, mutta sopivia. Uusia liittimiä ei enää saada. Kierre M5. Liittimen hinta 10 euroa kpl tai 15 euroa / 2 kpl tai 25 euroa/4 kpl.
Virranjakajan alipaineletkuun tasaaja. Käytetty. Ollut tehdasasennuksena Alfa Romeon tuplakaasarikoneissa. Hinta 10 euroa.
911 Porschen 3-kurkkuisen Zenith 40 TIN osia.
- Bensalinjat 40 euroa kpl.
- Bensalinjan banjopultit 20 e kpl.
- kiihdytyspumpun suutin koko 30 tukossa 20e
- pääsuuttimen pidin 25 euroa.
- seosruuvi 10 euroa
- palautusjouset 6 kpl ja niiden kiinnityslevyt 2kpl yhdessä 40 euroa.
- mokkulat vasemmalla 60 euroa pari.
- työntötangot 4 kpl yhteensä 20 euroa.
Kaikki kerralla 120 euroa.
Toinen erä 911 Porschen Zenith TIN osia:
- Hajotin ja sokka 1+1 kpl yht. 50euroa.
- kurkut vakiot 6 kpl yhteensä 60 euroa.
- Kiihdytyspumpun päälle levy 15 e kpl.
- kolmen pumpun käyttötanko 25 e.
- neulaventtiilin päälle peitetulppa 10e.
- Kaasuvipu 20e.
- Seosruuvi uusi 15 euro kpl.
Kaikki kuvasta kerralla 200 euroa.
Osia Zenith 32 NDX kaasuttimeen.
- Kurkut joissa merkintä 32-21. Koko 21mm. Pienempi vääntää paremmin, isompi kiertää paremmin. Vaikka sorvausaihiot. 4 kpl 40 e.
- Kiihdytyspumpun varret ja männät. 20 e pari.
- seosruuvit. Alkuperäiset ja hyvän oloiset. 40 euroa yhteensä.
Tai kaikki kerralla 50 euroa.
Solexin varaosien saatavuus on parasta Italialaiseen Solexiin.
Saksalaiseen ja ranskalaiseen löytyy lähinnä neulaventtiilit ja
suuttimia. Moniin saadaan myös huoltosarjoja. Japanilaiseen Mikuni
Solexiin ei paljoakaan ole tarjottavaa. Kysyä voi silti aina.
Usein
vakiokaasareissa vanhat tehdassäätöarvot eivät ole enää nykybensan
kanssa niitä parhaimpia toimivuuden ja käyttömukavuuden kannalta.
Useimmiten riittää kun tyhjäkäyntisuuttimeen kokeilee vitosen vakiota
isompaa kokoa. Aina on helppo palata entiseen, jos parannusta ei löydy,
mutta useimmiten auton käyttökelpoisuus ja käyttömukavuus paranee
selvästi. Tyhjäkäyntisuuttimen varassa mennään koko matka pintakaasulla
maantienopeuteen saakka. Museo- tai harrasteautoissa käytännössä suurin
osa ajasta. Tuore tapaus paikanpäällä pelasti entisöidyn 2cv4 rättärin
ajokäytöksen. Vakiosuuttimella ajo matalilla kierroksilla oli tuskaa ja
nykivää. Käytännössä joutui käyttämään kovia kierroksia. Isompaa
tyhjäkäyntiä testattaessa käytös ja toiminta parani joka muutoksella, ja
tässä tapauksessa mentiin yllättävän pitkälle vakiosta 45 koosta aina
60 kokoon asti. Ison muutoksen tarvetta selitti osaltaan läppakseli
jossa oli välystä. Nyt rättäri on rento ajeltava myös pintakaasulla ja
ruuhkassakin. Toisessa tapauksessa piti korjata myös pääsuutinta. Tässä
pintakaasu toimi hyvin, mutta kaasua avattaessa meno nyykähti ensin
vastaan ja lähti kiihtymään vasta syvemmälle poljinta painettaessa.
Nyykähdys saatiin pois kun löydettiin paremman kokoinen pääsuutin.
Omistaja yllättyi muutoksesta. Varsinkin kun lähtökohta suutinkoko oli
kirjan arvojen mukaan "oikea", mutta silti nykybensalle oikeasti sopiva
olikin ihan jotain muuta. Me emme tee säätötöitä asiakkaan autoihin,
mutta suuttimia löytyy ja suosituksia mistä kannattaa aloittaa.
Solex
ADDHE viimeisen version kiihdytys pumpun osat. Käytetyt. Nämä sopii
vanhempien mallien osien paikalle. Tässä parhaiten kestävä käyttövipu,
sekä kalvona malli jossa tapissa ura. Kalvot on yleensä kuivia. 35 euroa
yhden kaasuttimen osat.
Käytettyjä ADDHE Solexin kansia. Tyhjiä tai osineen. Myös kaikkia kannen osia erikseen. Kansien hinnat 10 - 50 euroa.
Paperitiiviste
kaasarin ja imusarjan väliin 40mm kaasareille. Esim Alfa Romeo, jossa
paksut värinäkumit, tai turboasennukseen. Yleensä vaakaimujen kanssa
käytetään värinänvaimennusta, eli useimpiin kohteisiin nämä eivät ole
sopivat. Neljän tiivisteen sarja yhteensä 15 euroa.
Neulaventtiili
175. Zenith. Sopii mm Vauxhall, Volvo, Land Rover. Sekä 2-kurkkuinen
pystykaasutin IV ja VN että 150CD ja175CD Zenith Strömberg. Ei sovi
kaikkiin Zenith kaasareihin. Ainakin Porschen Zenithit käyttää erilaista
neulaventtiiliä. Tässä neulaventtiilin kierre päältä mitattuna n 11mm.
Mukana säätöprikat bensapinnan säätöön. Kolmea eri paksuutta. Hinta 18
euroa kpl.
Neulaventtiili Zenith 32 IF. Koko 125. Renault. Hinta 10 euroa.
Kiihdytyspumpun kalvo. italialaiset ADDHE ja DDH. (Mikuni Japan). Hinta 15 euroa kpl.
Tästä 15 euron kalvosta saa sopivan myös Volvo Penta Solex 44 PAI Venekaasuttimiin.
VW
Kupla ym. Solex PICT 4 kiihdytyspumpun kalvo. Nyt saatavilla isompi
kalvo erikseen. Huoltosarjaa ei enää saada tähän malliin, mutta muut
osat on samoja helpomman PICT version kanssa. Pulttijako kalvossa
yhdeltä sivulta 37mm. Ristiin 52mm. Kalvon sivun leveys 46-47mm. Tapin
korkeus 16mm. Vasta 20 vuotta saatu myydä ei-oota. Nyt taas suoraan
hyllyllä. Nyt kannattaa Kuplakuskin hankkia tätä varastoonsa koska
jatkon saatavuudesta ei ole takeita. Pieni erä on nyt varastossa ja
tuskin lisää odotettavissa. Made in Italy. Hinta 15 euroa kpl, tai 2kpl
kerralla 20 euroa.
Solex vakiokaasuttimen kalvo. Ruuviväli 24mm kahdelta sivulta. Pienen reiän sivu 25mm. Tapin puolelta levy 15mm. Hinta 15 euroa.
Kannentiiviste ADDHE vasemmalla ja DDH italy oikealla.10 euroa kpl.
Suutinkannen tiiviste ADDHE. Hinta 2,50 euroa kpl.
Pääsuutin, 5mm kierteellä. Solex ADDHE, DDH. Myös monet vakiosolexit kuten DIDTA, PICT ym. Löytyy kahta eri ulkonäköä jotka sopii kuitenkin samaan paikkaan. Hinta 8 euroa kpl.
Pääsuutin, painettava. Solex ADDHE. Ei enää saatavilla.
Joutokäyntisuutin,
pyöreä kanta M6 kierre. Monet, muttei kaikki ADDHE ja DDH mallit.
(Joitakin kokoja löytyy myös käytettynä.) Hinta uudelle 12 euroa kpl.
Joutokäyntisuutin,
kulmikas kanta M8 kierre. Tämä sopii useat vakiosolexit ja monet Zenith
kaasuttimet. Monet, muttei kaikki ADDHE mallit. (Joitakin kokoja löytyy
myös käytettynä.) Hinta uudelle 12 euroa kpl.
Pusla
läppäakselille. Weberin pusla 8mm akselille. Solexiin yleismallinen.
Ulkohalkaisija 12mm. Leveys 7.5mm. Hinta 35 euroa pari, tai 65 euroa
4kpl.
Solex
kaasuvipu. Keskimäärin Solexiin ei tunnu olevan tarjolla yhtään mitään
synkka- tai kaasuvipuja. Tässä ainoa jota olemme uutena löytäneet.
Lähtoisin Volkkarin 28 PCI kaasarista. Isommalle Solexin ja Zenithin
akselille. Sopii mm italialaisista DDH, Germany Solex 40PHH, 40PII,
Zenit NDIX ja monet saksalaiset vakioSolexit. Ei sovi ADDHE. Hinta 15
euroa.
Free Technics Oy
info@freetechnics.fi
P. 0400-911356
Tili FI8457108320035523