Korkeus 65 mm. (65mm putsari yhdessä Weberin kanssa 155 mm) Ulkomitat 171 x 114 mm. Pestävä suodatin. Tämä on halpa malli joka ei yritäkään olla paras, mutta on silti ihan käyttökelpoista laatua. Hengittää hyvin, eli päästää pölyä melko paljon läpi kuten muutkin pestävät puhdistimet. Öljyttynä puhdistaa tarkemmin. Etuna se ettei pienestä koosta huolimatta pistä pahasti tehoissa vastaan. Kannen kiinnitys neljällä pannalla sivuista. Pantaa pitää alareunan päädystä hiukan lyhentää DGV kaasarin kanssa ettei ota kaasariin kiinni. Huohotusletkulle on paikka putsarin pohjassa ja liitin on mukana. Saatavilla oma mallinsa myös DCNF Weberille, ja erilainen DMTL ja DCD Webereille. Kuvassa olevan DGV/DGAV/DGMS mallin Hinta 125 euroa.
hyvin muotoiltu imutorvi parantaa virtausta ja sillä voit myös vaikuttaa imukanavan kokonaispituuteen.
Pestävät puhdistinsukat jotka vedetään imutorvien päälle. (imutorvia
ei tule mukana) Kiinnitys nippusiteellä imutorven kaulan ympärille.
Laadukkain vaahtomuovisuodatin jonka olemme nähneet. Puhdistimessa on
sisällä metallikierrejousi joka pitää puhdistimen ryhdissä. Nyt päädyn
Redline teksti on poissa ja tilalla Weberin "W"-logo. Valmistaja, laatu
ja hinta ennallaan. Pituus 150 mm. Sopii hyvin 100 mm väliin ja kestää
nojata kiinni konehuoneen reunohin tai esim. jarrutehostajaan. Voi
lyhentää tarvittaessa. Älä lyhennä liikaa. Sovita ensin
täysmittaisena. Ulkohalkaisija 90 mm. Vaahtomuovia. Valmistettu yhdestä
palasta. Tässä ei siis ole liimasaumoja kuten halpismalleissa. Punaiset.
Valmiiksi öljytyt, ja aika reilusti öljytyt. Suurimmat öljyt voi
puristaa pois ennen käyttöä. Ei sovi yksittäin turbon päähän.
Hengityskyky ei riitä 100hv/kpl. Mikään vaahtomuovipuhdistin ei kestä
jatkuvaa lieskaa kaasareista. Normaali kylmänä yskiminen ei ole ongelma.
Riski putsarin sulamisesta on olemassa jos sen ensin kyllästää bensalla
ja sitten tarjoaa lieskaa perään. Lähinnä rallikäytössä on kaiken
merkkisiä vaahtomuoviputsareita ajoittain sulatettu tällaisen säätö- tai
toimintavian takia. Varmista että synkka on kohdallaan. Älkää käyttäkö
liian pitkiä imutorvia syvälle putsarin sisälle työnnettynä. Ei hengitä
hyvin jos saa ilmaa vaan päätylätkän läpi. Tehojen kannalta on parempi
ratkaisu jättää mahdollisimmaan paljon vapaata pintaa putsarin sisälle. Hinta tarkentuu myöhemmin. LOPPU. Täydennys ei onnistunutkaan heittämällä. Ei nopeasti saatavilla.
Nyt
tarjolla taas iso yhtenäinen pestävä ilmanpuhdistin kahdelle
2-kurkkuiselle kaasuttimelle tai läppärungolle. Pohjapelti on alumiinia
ja aina ilman reikiä. Tee itse jaon mukaan sopivat reiät. Vaakaimuille
muista tehdä myös se n. 2cm reikä toisen kurkun yläpuolelle. Kaasari
ottaa sitäkautta ilman kohokammioon. Elementti on puolipyöreä. Kolmea
eri kokoa. Puhdistin tulee kuivana. Voidaan käyttää öljyttynä jolloin
puhdistaa tarkemmin. Pesu ja öljy samoja kuin muissakin
vaahtomuoviputsareissa. Tämäkään ei kestä sitä että kaasareissa tai
ruiskussa on synkka pielessä. Jos saa jatkuvaa lieskaa, putsariin sulaa
reikä. Kaikissa sama pohjapelti. Pohjapelti kuuluu näissä aina hintaan.
Sama kiinnitys kuin Pipercrossissa KK600. Nimellismitta on elementin
suurin korkeus päältä. Vaakaimukaasareiden kanssa siis sivulle tuleva
mitta. Putsarin muut mitat: pohjapellin mukaan suurin leveys 450mm.
(elementin suurin leveys 440mm.) Pohjapellin suurin korkeus 190mm.
(suodatinelementti 150mm). Putsarin sisämitat: Suurin leveys 390mm.
Suurin korkeus pohjapellin suuntaan kaikissa sama 105mm. Imutorvien
suuntaan sisämitta on noin 10mm vähemmän kuin putsarin nimellismitta
90/120/140. Imutorven käytännön maksimipituus on noin 40-50mm vähemmän
kuin putsarin nimellismitta. 90mm putsariin suositellaan enintään 45mm
imutorvia.
- 90mm puhdistin pohjapellin ja kiinnikkeiden kanssa yhteensä 160 euroa.
- 120mm puhdistin pohjapellin ja kiinnikkeiden kanssa yhteensä 170 euroa. (kuvassa)
- 140mm puhdistin pohjapellin ja kiinnikkeiden kanssa yhteensä 180 euroa.
Sopivuus Weber DCOE, Dellorto DHLA, Solex ADDHE ym. Korkeus, tai vaakaimuille oikeammin mitta sivullepäin 46, 64 tai 86 mm. Suurimmassa ulkopelti on kiinni mutterilla ja siipimutterin tilantarve lisää +15 mm. Muissa malleissa ei ole mutteria vaan irralliset pannat sivulla. Pantakiinnitys on mukava katukäytössä, mutta ei välttämättä riitä rallikäytössä, vaan siellä tärinöiden takia kannattaa kaikki pultata kiinni. Ulkomitat 177 x 114 mm. Pestävä suodatin. Tämä on halpa malli joka ei yritäkään olla ominaisuuksiltaan maailman paras. Käyttökelpoinen kyllä. Hengittää hyvin, eli päästää pölyä melko paljon läpi kuten muutkin pestävät suodattimet. Suodattimen reunakumi turpoaa jos kaasarit on säädetty paksulle tai kireän nokan takia sumuttaa jatkuvasti bensaa putsareihin. Tämä ongelma on nähty vain kisakäytössä vaakaimukaasareiden kanssa. Kaikki koot saman hintaisia. Hinta 125 euroa kpl, tai 190 euroa pari.
IDF kaasuttimelle vastaava kuin DCOE puhdistin. Saatavilla korkeudet 64 ja 88mm. Hinta 125 euroa kpl, tai 190 euroa pari.
* Weber DGV/DGAV/DGMS/DGAS. Laadukkaampi Redline puhdistin. Korkeus yhdessä Weberin DGV:n kanssa n.155 mm. Puhdistimen kokonaiskorkeus kiinnitysmutterin yläpintaan n. 65 mm. Halkaisija n. 230 mm. Asennusvalmis paketti jossa mukana sekä suodatinpanos että tiiviste kaasaria vasten. Kertakäyttöisellä hyvin puhdistavalla suodattimella. Huohotusletkulle on paikka pohjassa. Saatavilla tilauksesta myös Weberin malleille DFAV/DFEV, DFE/DFM/DIR sekä ADF/ADM. Hinta 155 euroa.
*
Vaihtopanos RedLine pyöreä. Kertakäyttöinen. Puhdistaa hyvin. Pienillä
kilometreillä vaihtoväli on useita vuosia. Hinta 45 euroa.
Sopii DGV, DGAV, DGAS ja DGMS malleihin. Alumiinikotelo kaasarin päälle. Siihen mahdollisuus liittää lämmintä tai kylmää ilmaa ja suodatin letkun päähän. Vaikka letkun lähtö on soikea, siihen mukautuu hyvin pyöreä 70mm kumiletku kiinni. Hiljainen imuääniltään. Weber DGV kokonaiskorkeus 12 cm. DGV yhdessä plenumin kanssa 16 cm. Kaasuttimen korkeus pohjasta puhdistimen/plenumin kiinnityspintaan 8,5 cm. Tämä imukotelo on alumiinivalua ja sen alapinta on käsin viimeistelty. Taso ei aina ole suora. Vaatii usein viimeistelyä ollakseen oikeasti tiivis. Ei sisällä ilmanpuhdistinta. Kuvassa yhdistetty Volvon omaan puhdistinkoteloon. Plenumin hinta 145 euroa.
Pestävä
edullisempi kromiputsari Weber ICH ja ICT malleille ja muillekin joissa
kiinnitys 52mm. Esim monet solexit. Tämä putsari ei yritäkään olla
maailman paras tai laadukkain, mutta käyttökelpoista halpislaatua. Hinta 55 euroa erikseen tilattuna. Edullisemmin yhdessä uuden weberin kanssa ostettuna.
Nyt
tarjolla ICH Weberille ja monelle 1-kurkkuiselle Solexille sopiva kiva
nostalgiaputsari. Saksalaisen Okrasa virityspajan mallin mukainen uusi
pestävä putsari. 52mm kiinnitys kaasariin. Sopii ICH Weberin lisäksi
monet muutkin 52 kiinnityksella kuten useat Fomocot ja Solexit. Kovin
hyvin kotonaan monessa Volkkarissa tai Opelin pikkukoneen kahden
1-kurkkuisen setissä. Nämä on tavallista tukevamman tuntuista työtä ja
materiaaleja. Päästää pölyä enemmän läpi kuivana ja vähemmän öljyttynä.
Mitat 115mm ulkohalkaisija. Putsarin korkeus noin 60mm. Tämä mitta on
peltien väli, eli tämän verran nousee kaasarin yläpinnasta. Hinta 90 euroa kpl.
* SU-kaasuttimille laadukkaita putsareita. Nyt tarjolla malli 1.5" SU kaasarille. Putsarin halkaisija 140 mm. Valmistaja Redline. Kromipeltien välissä kertakäyttöinen vaihtopanos. Vaihtoväli olosuhteista riippuen tuplakaasarikoneessa yleensä 5000-10000 km. Kunnollista laatua. Puhdistaa hyvin. Hinta 75 euroa kpl. Vain 1 kpl jäljellä. Viimeinen hintaan 50 euroa.
Kokoojasäiliö
alumiinia johon voit yhdistää moottorin huohotukset venttiilikopalta,
lohkosta ym. Tämän kanssa ei tarvitse ohjata öljyhuuruja ilmanputsaria
tukkimaan. Sisällä pestävää vaahtomateriaalia. Säiliö on sen verran
pieni ettei täytä jossain kilpaluokissa vaadittua litran tilavuuttaa.
Nätti palikka katukäyttöön tai fiilistelykilpuriin. Säiliön suurin
leveys 150mm, Syvyys 66mm ja korkeus 56mm. Liittimet päälle näihin
mittoihin. Irrotettavat läpipultattavat liittimet yhteensä 5 kpl
joista kolmelle valmiit paikat säiliössä. Liittimet noin 13mm
letkulähdöllä. Sopii esim 1/2" letkulle. Säiliön kiinnitys
koriin kahdella pultilla joiden jako 145mm. Tilaustavaraa ja joskus
pitkälläkin toimitusajalla. Hinta 95 euroa.
Listaus automerkin aakkosjärjestyksessä. Yleismalliset ensin:
*
Kahdelle kaasuttimelle Sprint Filter Vintage peltiputsarit. Olettaisin
että nämä on käyräimutorvien päälle tarkoitettu, mutta ei varmuutta.
Laita sopimaan mihin haluat. Pestävät elementit. Vähintään 40 vuotta
vanhat. Ulkomitat normaalit 11x17 cm kuten uudemmissakin, ja paksuus
päältä suurimmillaan noin 50mm. Hinta 50 euroa pari.
*
Weber DCNF parille vanhaa tuotantoa olevat ilmanputsarien pellit.
Elementtejä ei ole, mutta nämäkin pellit on sitä tavallista 11x17cm
kokoluokkaa. Ei tietoa valmistajasta, mutta malli jota ei ole ainakaan
30 vuoteen ollut uutena tarjolla. Abarth tarrat päällä, jotka nekin on
vintagea. Hinta saattaa nousta jatkossa jos löydän valmistajan tiedot.
Parin hinta 40 euroa.
*
Sprint Filter 6000 tarvikepuhdistin osia. Suodatinelementtejä ei löydy,
mutta peltejä ja klemmareita kyllä. M-Filterillä on ainakin ollut
listoillaan elementti tätä mittaluokkaa. (n 11x17cm) Pintapelti 10 e
kpl. Pohjapelti DCOE/DHLA/ADDHE 40/45/50 jaolla 5 e kpl. Klemmareita on
kohdalla pituuksia 44, 50, 56 ja 88mm jotka on myös elementin mittoja.
Klemmarit 10 e /4kpl. Yhden kaasarin pellit ja klemmarit 20 euroa
* Fiat ilmanpuhdistinkotelo Dino 3 x Weber DCNF. Kotelossa lukee FIAT IGM 4955 S. Puhdistinkotelon hinta 250 euroa.
*
Fiat 2300S Coupe. 2 x Weber 38DCOE puhdistin. Alkuperäinen 6-koneen
puhdistin. Putsarissa lukee IGM 2350 S. Tässä 2300S mallin 6-koneessa on
tehtaan jäljiltä 2 kpl Weber 38 DCOE kaasutinta. Puhdistimen lisäksi
löytyy imusarja ja myös 38 DCOE Weberit. Niin ja öljypohja myös samaan
koneeseen. Puhdistikotelo imukäyrineen 180 euroa.
*
Ford 20m Taunus Solex alkuperäinen poikkeuksellisen hyväkuntoinen
ilmanputsarikotelo. Kannessa Fordin soikean logon vieressä numero
11448628. Mann on valmistaja. Ei sovi uudempaan Solex EEIT malliin.
Saattaa sen sijaan olla mahdollinen Saabiin, V4 Fordiin, tai jopa Opelin
DIDTA:n päälle.Pyöreän osan halkaisija 32 cm. Hinta 50 euroa.
*
Matra Bagheera 2x DCNF. Kotelo Webereiden päälle joka vain yhdistää
ilmanoton erilliseen putsariin. Kahden kaasarin etäisyys toisiinsa
keskeltä keskelle noin 171-172mm. Kokoojan hinta 50 euroa.
*
Porsche 912 Solex 40 PII kaasuttimien Mann ilmanputsarikotelot.
Peltikotelot entisöitäväksi. Muuten hyvin säilyneet, mutta imutorven
päässä korjattavaa. Hinta 250 euroa pari.
*
Toyota 2T-G tai 2T-GR koneen alkuperäinen kahden Mikuni
vaakaimukaasarin ilmanputsarikotelo. Pulttijako kaasareissa sopii myös
Weber ja Dellorto. Tämä on käytännössä kokooja, eikä puhdistin, ja tästä
yhdistetään letkulla erilliseen puhdistimeen jota meiltä ei löydy.
Erillinen putsari joka tarvitaan lisäksi vaikuttaa kovin Toyotan
K-moottorin vakiolta. Kotelokin on ainoa mitä 30 vuoden aikana on
kohdalle osunut. Hinta 120 euroa.
* VW paku/bussi T2b "pallokeula" putsarikotelo numerolla 261129607b. Kuuluu ilmeisesti Typ1 1600 koneelle 75-77 suunnalla. Saa soveltaa mihin haluaa. Kätevän kokoinen kotelo kooltaan noin 22cm suuntaansa. Hinta 20 euroa.
*
Omaa tuotekehitystä billet imutorvet 40mm (45mm loppu tällä hetkellä)
kaasuttimille ja läppärungoille. Pituus 30 mm. Suurin ulkohalkaisija 79
mm. Optimi kartio ja laaja pyöristys joka kiertää reunan ympäri. Billet
alumiinia. Made in Finland. Näistä ollaan ylpeitä ! Näihin saa Redlinet
tms erilliset putsarisukat päälle. Sopii Weber, Dellorto, Solex,
SK-Racing, Mikuni ym. Vaakaimuille ja pystykaasareille. Pulttijako 65
mm. Hinta 35 euroa kpl.
*
Billet Made in Finland torvea on saatavilla myös 45mm pitkää mallia.
Tätä pituutta on tarjolla 40 ja 45 kokoisille kaasareille. Hinta 35
euroa kpl.
*
Billet Made in Finland imutorvea nyt myös Weber 48/50 DCO kaasuttimelle
sekä 50mm läppärungoille. 48 DCO ja 50 DCO imupuolen halkaisija on
55mm. 48DCO mallissa on alunperin sisälle upotettava imutorvi joka
samalla pienentää halkaisijaa. Näissä torvissa halkaisija on siis 50mm
eikä 55 joten näiden kanssa DCO sarjan kaasareihin kannattaa tehdä
holkit hajottimesta imutorveen joiden sisähalkaisija osuu imutorven
halkaisijaan.
- halkaisija 50mm tarjolla pituudet 30 ja 45mm.
Hinta 35 euroa kpl.
*
Weber 40 ja 45 DCOE upotettava imutorvi. Alumiinia eikä peltiä kuten
alkuperäiset. Ei ole kromattu. Näyttää kuvassa kiiltävämmältä kuin
onkaan. Laadukas. Kaasarista ulos tulevan osan pituus 16, 26, 39, 55 ja
75 mm. Suurin ulkohalkaisija 40 DCOE torvissa on 56mm ja 45 DCOE:n
torvissakin se on sama kuin vakiossakin, 63mm. Nämä on siis sen verran
pienet että sopivat useimpiin kromiputsareihin sisälle. Tilaustavaraa
2-3 viikon toimitusajalla. Hinta 225 euroa/4kpl.
*
Weber 45 DCOE kaasariin tyylikkäät vanhanliiton verkkotorvet.
Italialaiset dinosaurukset. Asiallinen kiinnitys myös laipalla suorassa
mallissa. Tarvittaessa laippakiinnitys yksinäänkin riittää, jolloin
sisälle menevän holkin poistamalla näitä saa käytettyä myös
Dellortoissa. Lisää ei saada. Tarjolla on tasan ja vain ja ainoastaan
kuvassa näkyvät, eli yhden kaasuttimen sarja suoraa mallia, ja yhden
kaasarin sarja käyrää mallia. Hinta on tuskallinen tiedän, vaikka nämä
hukataan liki omakustannushintaan. Hinta 190 euroa pari, siis yhden
kaasarin torvet.
WEBER originals
*Weber
40 DCOE alkuperäiset kaasarin sisälle upotettavat imutorvet. Kuten
uusissa kaasareissa. Sopii vain hajotinmalliin jossa jää rako imutorvea
varten rungon ja hajottimen väliin. Pituus ulos kaasarista 40mm. Hinta
28 e kpl, ja levyt kiinnitykseen 2,50 e kpl.
* Weber
45 DCOE alkuperäiset upotettavat imutorvet. Pituus ulos kaasarista
65mm. Hinta 28 e kpl, ja levyt kiinnitykseen 2,50 e kpl.
* Weber 44 IDF ja 40 IDA3C alkuperäiset imutorvet. Hinta 55 euroa kpl, tai 180 euroa neljän sarja. 240 euroa kuuden sarja
-
48 DCO. Upotettava malli. Pituus n. 65 mm. Tilauksesta. Kuvassa takana
vasemmalla. Hinta on tukeva. Tarkistan. Edellisellä kerralla sarja oli
jossain 200-300 välillä.
-
50 ja 55 DCO. Laippakiinnityksellä. Pituus 45 mm. Pulttijako 69mm. Nyt
tarjolla yksi sarja uusista kaasareista käyttämättömänä irroitettuja
listahintoja halvemmalla. Nämä 160 euroa neljän sarja.
* 44 IDF Ford RS 2000 alkuperäiset matalat imutorvilevyt. Weber alkuperäinen. Sopii myös osaan 40 IDF kaasuttimista. Mittaa halkaisija. Noin 43mm. Kuvassa yhden kaasuttimen levy. Levyjen hinta 150 euroa pari, siis kahden kaasuttimen levyt yhteensä.
* 40 ja 42 DCNF Weberiin alkuperäinen imutorvilevy yhdelle kaasuttimelle. Alumiinia. Ei sovi suoraan 36 DCNF kaasuttimeen eikä niihin 40 DCNF malliehin joissa on kiinteät imuputket, ellet katkaise kiinteitä. Weber alkuperäinen. Hinta 135 euroa kpl.
*
Weber 36 ? IDF alkuperäinen imutorvilevy. Sisähalkaisija kaasarin
puolelta noin 37mm. Kokonaiskorkeus 49mm. Hiukan korkeampi ja alta
erilainen kuin 40 IDF Fiat 124 Sport Coupe imutorvilevy alla. Tässä
valmistajan merkinta pohjassa F:lli Lucco To. Hinta 1 levy 20 euroa.
*
Weber 40 IDF 13/15 Fiat 124 Sport Coupe 1600 –70 alkaen, alkuperäinen
imutorvilevy. Sisähalkaisija kaasarin puolelta noin 38mm.
Kokonaiskorkeus 44mm. Hinta 4 levyä yhteensä 140 euroa. Hinta 2 levyä
yhteensä 80 euroa.
*
Weber 40 IDF madallettu imutorvilevy. Sisähalkaisija kaasarin puolelta
noin 38mm. Kokonaiskorkeus 12mm. Tyyliltään kuten Ford RS torvi. Hinta
20 euroa.
*
BMW 1602 Ti ja 2002 Ti alkuperäiset imutorvet Solex 40 PHH Germany
kaasuttimista. Näillä yhdistetään kaasarit ilmanputsariin. Nämä ei sovi
mihinkään muuhun kuin Saksalaiseen PHH kaasariin, eikä niihin sovi
mikään muu kuin nämä. Aidot vanhat, eli noin 50 vuoden takaa. 4 kpl
yhteensä hinta 120 euroa.
*
40mm Weber / Dellorto / Solex vaakaimut eli DCOE / DHLA / DDH / ADDHE.
Imutorvikäyrät alumiinia. Fiat 2300 S Coupe mallin alkuperäiset. Näihin
voi laittaa päälle kromiputsarit, tai jonkun muun kotelon jossa
yhtenäinen suora taso jonka saa pultattua käyriin kiinni. Viimeisessä
kuvassa Fiatin alkuperäinen putsarikotelo käyrissä kiinni. Käyräpari ja
kotelo yhteensä 250 euroa. Fiatissa kaasarit ovat tavallista kauempana
toisistaan, eli ei yleensä ole pulttaa-kiinni asennusvalmis muuhun
laitteeseen. Yhden käyrän hinta 100 euroa, kahden käyrän ja kotelon
hinta 250 euroa. Kolme käyrää ja kotelo 300 euroa.
* 45mm peltiset imutorvet. Ehjät mutta ei siistit. Pituus 50mm. Hinta 2 kpl 30 euroa, 4 kpl 60 euroa, tai 6 kpl 80 euroa.
*
"Käytetyt" Weber 45 DCOE alkuperäiset upotettavat imutorvet
kiinnikkeineen. Pituus 65mm ulos. Sisällä uppoaa hajottimeen asti.
Uusista kaasareista irrotetut käyttämättömät kromatut imutorvet
kiinnikeprikkoineen. Näitä löytyy yhteensä 8 torvea. Kahdeksan torven
hinta prikkoineen 140 euroa. Kuuden hinta 120 euroa. Neljän torven hinta
kiinnikeprikkoineen yhteensä 80 euroa. Kahden torven hinta
kiinnikeprikkoineen yhteensä 50 euroa.
*
Käytettyjä imutorvia. Halkaisija 45-46 ja pituus 28-30mm. Kotimaiset
uudet alumiinitorvet. Pyöristys jäänyt hiukan vajaaksi ja sen vuoksi
aikoinaan nostettu kakkosluokan pinoon. Pieni kolhu oikeanpuoleisen
etureunassa. Parin hinta yhteensä 30 euroa.