Listaus uusista varaosista tulossa talven aikana. Osia on tarjolla kuten ennenkin vaikka kaikki ei vielä löydy sivuilta.
Made in Italy metallikärkinen neulaventtiili. Venttiilin oletettu käyttöikä oikeilla paineilla (maks 0.20 bar) on noin 10 vuotta. Ylipaineilla saattaa tulvia yli heti tai hetken päästä. Kun tarvitset neulaventtiilin, harkitse olisiko huoltosarja paremmin paikallaan.
- 200 metallikärkinen neulaventtiili.
Hinta 15 euroa kpl.
Made in Italy. Laadukas tarvike. Sopii vain vaakaimuun. Pystykaasarin kalvoa on saatavilla huoltosarjan mukana. Vaakaimussakin huoltosarja on aina vaihtoehto kun kalvoa kaipaa. Jos kaasarit on olleet pitkään käyttämättä, vaihda valmiiksi uudet kalvot. Kalvon oletettu käyttöikä nykybensalla on noin 10 vuotta. Kun kalvo alkaa vuotamaan, polttoaineet valuu ulos.
- Pumpun kalvo. Hinta 20 euroa kpl.
-
Dellorton autokaasuttimien valmistus on loppunut jo 1990-luvulla.
Varaosia ja säätöosia on kuitenkin edelleen melko hyvin saatavilla.
Joitakin alkuperäisiä osia on edelleen saatavilla tehtaalta, mutta myös
entistä enemmän osaa on tarjolla uustuotantona, tarvikkeena.
Valitettavaa on että tarvikeosat ovat usein kalliimpia kuin alkuperäiset
aikoinaan, eivätkä tarvikkeet yleensä ole yhtä hyvää laatua. Siksi
käytettyjen osien listassa jotkut alkuperäiset käytetyt voivat maksaa
saman tai enemmän kuin uudet nykyosat. Aivan kaikkea ei kuitenkaan enää
saada. Esimerkkejä osista joita ei ole saatavilla ollenkaan, tai
inhimilliseen hintaan, on DHLA kohokammion kansi, sekä DHLA
kiihdytyspumpun käyttötanko, kierretanko. Myös synkkavivut ovat
loppumassa, ja hajottimien hinnat karkaamassa käsistä. Pitäkää siis
synkronointi kohdallaan, ettei turhan takia sulateta hajottimia. Myös E85 muutos. Laskemme etanolille sopivat säädöt autoosi.
Vinkit Dellorton huoltoon: Kolme arkaa paikkaa Dellorton huollossa joihin kannattaa tarttua huolella ja ajatuksella.
Ensimmäinen
arka paikka on kohon kiinnitys kanteen. Tähän törmää aina kun
neulaventiili pitää uusia. Kohon akseli kannattaa naputella 2mm
tuurnalla liikkeelle. Kannen se puoli jossa on halkio murtuu helposti
jos akselia yrittää työntää ruuvimeisselillä tms. Halkiota ei kannata
yrittää taivuttaa auki tai puristaa enemmän kiinni. Lopputulos on aina
murtunut jos siihen koskee. Kohokammion kanttakaan ei enää saada uutta.
Murtuneen kannen voi pelastaa käyttöön muuraamalla kemiallisesta
metallista paakun murtuneen palan paikalle tukemaan akselia.
Toinen on kiihdytyspumpun kerretanko alhaalla joka käyttää kalvoa. Kierretankoja ei enää saa, eli sitä ei kannata katkaista. Jossain malleissa tangossa on yksi nylockmutteri on ongelmaton, mutta toisissa kaksi mutteria lukittu toisiaan vasten ( purkukuvan 69 ja 70) ja tämä malli katkoo tankoja jos ei ensin löystä mutteria toisesta. Käytä siis kahta kiintoavainta niin että alempaa mutteria tuetaan paikallaan ja ylempi avataan. Kasauksessa säätö niin että mutterin läpi tankoa näkyy 2-3mm.
Kolmas kohta joka joskus teettää tuskaa on jumissa oleva seoksen säätöruuvi. Vain messinkiruuvi hienokierteellä jää käytön ja rasvan puutteesta jumiin. Ensin puhdistus ja irrotusöljyä, ja vastan sitten kääntöä, ja kääntö aina ensin kiinnipäin. Suunta kiinni on puhtaalla kierteellä ja sinne liikkuu helpommin. Kun ruuvi lähtee liikkeelle, sen saa paremmin öljyttyä ja houkuteltua vähän kerrallaan ulos. Voima ei lohduta koska pehmeä messinkiruuvin kanta antaa periksi ja pyöristyy tai murtuu. Jos kanta on ehjä, pidä se ehjänä. Kärsivällisyydellä jumiutuneen seosruuvin saa lähes aina ulos. Poraaminen ei onnistu juuri koskaan, vaan kantavikaiseen on pätevämpää sahata tai koneistaa uusi ura ruuvimeisseliä varten. Tämän takia niin monessa Dellortossa on sahauksen urat seosruuvin kotelossa.
* Käytettyjä osia. (uudet osat alempana tällä sivulla)
MYYTÄVÄNÄ
käytettyjä. Vanha alkuperäinen on usein laadukkaampi kuin tämän päivän
uustuotanto, mutta myös halvempia sattumia osuu joskus kohdalle. Nyt
tarjolla 30 vuoden aikana kertyneitä kummallisuuksia. Käytettyjä
sattumia kerätään tarjolle:
*
DHLA ehjä käytetty kohokammion kansi. Mukana koho, ryypyn osat, sekä
suutinkansi ja bensan T-liitin pultteineen. Hinta 150 euroa.
*
DHLA synkkavipupari. Alunperin malli Alfa Romeo. Kaasarit on siis
varsin lähellä toisiaan. Kaasareiden väli vivun taustapellistä toiseen
mitattuna suunnalla 20-25mm. Huomaa että avausruuvin alla tässä mallissa
on mutka. Uudemmat versiot on siitä kohtaa suoria. Tämä vanhempi malli
sopii kaikki DHLA ilman lisäkirjainta, ja useimmat F ja G mallit.
H-malleissa ja C malleissa on ollut sekä uutta että vanhaa mallia. Ehjät
alkuperäiset räpeltämättömät. Hinta 50 euroa pari.
*
DHLA synkkavipu pari. Muuten alkuperäinen kuten yllä, mutta tätä on
jälkeenpäin jatkettu että ylettyy asennukseen jossa kaasarit ovat
tavallista kauempana toisistaan. Arviolta tämä osuu suuntaan jossa
levystä levyyn väli on suunnalla 30-40mm. Hinta 30 euroa pari.
* DHLA bensaliittimet ja pultit. Käytetyt alkuperäiset. Hinta 40 euroa pari tai 25 kpl.
-
Virranjakana alipaineletkuun tasaajaventtiili. Anti pulse valve. Tasaa
sykkivää alipainetta. Alfa Romeo käyttää tätä aina tuplakaasareiden
kanssa. Vaihtoehtona on ottaa alipaine kaikista kurkuista niin
silloinkin alipaine on tasaisempaa ja tätä ei tarvita. Alfan käytettyjä
venttiileitä. Hinta 10 euroa kpl.
-
alipaineliittimia M5 kierteellä. Kaikissa Dellortoissa on paikka
seosruuvin vieressä synkkamittarin alipaineliitäntää varten. Käytettyjä.
Sekalaisia, hiukan eri näköisiä, mutta sopivia. Uusia liittimiä ei enää
saada. Kierre M5. Virranjakajaa varten alipaine pitäisi ottaa
kaasuläpän kohdalta. Liittimen hinta 8 euroa kpl tai 15 euroa / 4 kpl.
-
DHLA pumpun ja rungon välissä oleva osa. Ainakin kolmea erilaista
löytyy. Tämä usein hapettuu yläpinnaltaan. Edullisesti hyväkuntoinen
käytetty. 20 euroa kpl.
- DHLA vanhan mallin kiihdytyspumpun kalvon kansi ja vipu. Muitakin malleja löytyy. Tämän hinta 20 euroa.
-
DHLA kiihdytyspumpun kalvon kansi, välipohja, vipu ja kierretanko ja
siihen kuuluva jousipari läppäakselille. Malli jossa ei ole numeroa
kannessa ja akselille kaksi paikkaa. Lasikuulapuhallettu ja hyvässä
kunnossa. Hinta 65 euroa.
-
Parit. DHLA kiihdytyspumpun kalvon kansi, välipohja, vipu ja
kierretanko ja siihen kuuluva jousipari läppäakselille. Malli jossa ei
ole numeroa kannessa ja akselille kaksi paikkaa. Toinen
lasikuulapuhallettu ja toinen ei. Hinta 90 euroa pari.
- DHLA rikastimen mäntä. Käytetty ehjä. 3 eri mallia. Hinta männälle 10 euroa kpl. Männän päälle jousi 5 euroa.
- DHLA rikastimen männän käyttövipu. Kahta mallia. Hinta käytettynä 10 e kpl.
-
DHLA rikastimen seosputki numero 3 ja suutin koko 80. Käytetty
alkuperäinen yhdistelmä 10 euroa tai kahden kaasarin osat kuvassa
yhteensä 15 euroa.
-DHLA rikastimen vaijerin kiinnitysvipu. Hinta 5 euroa kpl pelkkä levy, tai 15 euroa vaijerin kiinnitysmutterin/pultin kanssa.
- DHLA kiihdytyspumpun kanavassa kuulan päällä olevan messinkipunnus. Ainakin kolmea eri mallia. Hinta käytettynä 5 e kpl.
-
DHLA peitetulppia. Progressioreikään ja pumpun kanavaan. Useita
erilaisia. Varmista kierteen halkaisija. Hinta 4 kpl 10 eurolla.
- DHLA pumpun suuttimen kanta. Käytetty alkuperäinen. Kierre 9mm. Hinta 10 euroa kpl tai 4 kpl yhteensä 20 euroa.
-
DHLA koho nro2. Käytetty. Sopii kaikkiin DHLA malleihin. Tätäkään ei
enää saada uutena. Dellortossakin bensapinnan säätö mitataan kohon
yläreunan ja kannen välistä kun kansi on pystyssä, eikä ylösalaisin.
Mitta koholle numero 7298.2 on 16,5-17mm. (Koho 1 säätö 14,5-15,0. Koho 3
14,0-14,5mm) Hinta 20 euroa kpl.
-
Dellorto DHLA ja DRLA 125, 130, 132, 140, 142, 148, 160, 190, 210, ja
220 kokoisia käytettyjä ja tarkistusmitattuja pääsuuttimia. Hinta 4 kpl
16 euroa.
- Dellorto tyhjäkäyntisuuttimia löytyy käytettynä alkuperäisiä kokoja 52, 57 ja 58. Neljän sarja 16 euroa.
-
Suutinkansi DHLA muovia. Vanha ehjä alkuperäinen. Enemmän tai vähemmän
haalistunut ja likainen. Näitä on nähty maalattunakin jos haluaa
siistiä. Hinta uuden paperitiivisteen kanssa 5 euroa kpl. Ruuveja ei
löydy, mutta kierre on aina millinen.
-
Suutinkansi DHLA alumiinia vanhaan vapariin. Ei turbolle. 70-luvun
malli entisöintiin, ja tyypeille jotka eivät muovia katsele. Hinta 25
kpl, tai 40 euroa pari.
- Kurkku 40 DHLA 32 alkuperäinen. 4 kpl yhteensä 80 euroa.
- Kurkku 40 DHLA 34 alkuperäinen. 2 kpl yhteensä 40 euroa.
- Kurkku 45/48 DHLA 40 alkuperäinen. 4 kpl yhteensä 60 euroa.
- Kurkku 45/48 DHLA 41 alkuperäinen. 4 kpl yhteensä 40 euroa.
- Hajotin 40 DHLA nro1. Alkuperäinen käytetty neljän sarja yhteensä 100 euroa, Löytyy 4 kpl ja myydään vain sarjana.
- Hajotin 40 DHLA nro3. Alkuperäinen käytetty neljän sarja yhteensä 80 euroa, tai 30 euroa kpl. Löytyy 6 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.7 hinta 80 euroa neljän sarja. Löytyy yhteensä 8 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.10 hinta 40 euroa neljän sarja. Löytyy 8kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.11 hinta 80 euroa neljän sarja. Löytyy yhteensä 8 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.12 hinta 40 euroa neljän sarja. Löytyy 8 kpl.
- ilmasuutin DHLA/DRLA/DHLB, käytetty alkuperäinen koko 210. 4 kpl yhteensä 10 euroa tai 8 kpl 15 eurolla.
- ilmasuutin, DHLA/DRLA/DHLB käytetty alkuperäinen koko 240. 4 kpl yhteensä 10 euroa.
* Suutintulkki.
Kaasuttimien suuttimien mittaamiseen. Tällä voit varmistaa täsmääkö
koko siihen mitä kyljessä lukee vai onko joku aiempi omistaja käynyt
poralla säätämässä. Kahta kokoa tarjolla. Pienemmässä tulkissa on koot
045-150, ja isommassa 150-300. Made in Germany ! Tilaustavaraa. Hinta 65
euroa kpl.