Solexin varaosien saatavuus on parasta Italialaiseen Solexiin. Saksalaiseen ja ranskalaiseen löytyy lähinnä neulaventtiilit ja suuttimia. Moniin saadaan myös huoltosarjoja. Japanilaiseen Mikuni Solexiin ei paljoakaan ole tarjottavaa. Kysyä voi silti aina.
Solexin varaosien saatavuus on parasta Italialaiseen Solexiin.
Saksalaiseen ja ranskalaiseen löytyy lähinnä neulaventtiilit ja
suuttimia. Moniin saadaan myös huoltosarjoja. Japanilaiseen Mikuni
Solexiin ei paljoakaan ole tarjottavaa. Kysyä voi silti aina.
Usein
vakiokaasareissa vanhat tehdassäätöarvot eivät ole enää nykybensan
kanssa niitä parhaimpia toimivuuden ja käyttömukavuuden kannalta.
Useimmiten riittää kun tyhjäkäyntisuuttimeen kokeilee vitosen vakiota
isompaa kokoa. Aina on helppo palata entiseen, jos parannusta ei löydy,
mutta useimmiten auton käyttökelpoisuus ja käyttömukavuus paranee
selvästi. Tyhjäkäyntisuuttimen varassa mennään koko matka pintakaasulla
maantienopeuteen saakka. Museo- tai harrasteautoissa käytännössä suurin
osa ajasta. Tuore tapaus paikanpäällä pelasti entisöidyn 2cv4 rättärin
ajokäytöksen. Vakiosuuttimella ajo matalilla kierroksilla oli tuskaa ja
nykivää. Käytännössä joutui käyttämään kovia kierroksia. Isompaa
tyhjäkäyntiä testattaessa käytös ja toiminta parani joka muutoksella, ja
tässä tapauksessa mentiin yllättävän pitkälle vakiosta 45 koosta aina
60 kokoon asti. Ison muutoksen tarvetta selitti osaltaan läppakseli
jossa oli välystä. Nyt rättäri on rento ajeltava myös pintakaasulla ja
ruuhkassakin. Toisessa tapauksessa piti korjata myös pääsuutinta. Tässä
pintakaasu toimi hyvin, mutta kaasua avattaessa meno nyykähti ensin
vastaan ja lähti kiihtymään vasta syvemmälle poljinta painettaessa.
Nyykähdys saatiin pois kun löydettiin paremman kokoinen pääsuutin.
Omistaja yllättyi muutoksesta. Varsinkin kun lähtökohta suutinkoko oli
kirjan arvojen mukaan "oikea", mutta silti nykybensalle oikeasti sopiva
olikin ihan jotain muuta. Me emme tee säätötöitä asiakkaan autoihin,
mutta suuttimia löytyy ja suosituksia mistä kannattaa aloittaa.
Solex vakiokaasuttimien seosruuveja. Rajoitettu erä vanhaa varastoa. Sekä tavallisella että hienokierteellä. Hinta 15 euroa kpl.
Solex
virityskaasuttimien seosruuveja. Uusia ei enää saatavilla. Kuvan mallit
käytettynä löytyy. Solex ADDHE ja DDH. Hinta 15 euroa kpl, tai useampi
kerralla edullisemmin.
Solex
ADDHE viimeisen version kiihdytys pumpun osat. Käytetyt. Nämä sopii
vanhempien mallien osien paikalle. Tässä parhaiten kestävä käyttövipu,
sekä kalvona malli jossa tapissa ura. Kalvot on yleensä kuivia. 35 euroa
yhden kaasuttimen osat.
Käytettyjä
alkuperäisiä ja tarkistusmitattuja pääsuuttimia alta vaihdettaviin
ADDHE malleihin, ja kaikkiin Italialaisiin DDH malleihin. Sopii moniin
muihinkin Solexeihin. Yksittäisen suuttimen hinta 8 euroa. Yksittäisiä
kokoja löytyy alla listattujen lisäksi ainakin 120 ja 145. Kysy
muitakin. Pari 15 euroa. Neljän sarja 20 euroa.
- 117,5 pääsuuttimet 4 kpl siistittynä yhteensä 20 euroa. Siistimättä 10 euroa /4 kpl.
- 132,5 pääsuuttimet 4 kpl yhteensä 20 euroa
- 140 pääsuuttimet 4 kpl yhteensä 20 euroa.
Käytettyjä
alkuperäisiä Solex seosputkia/ilmasuuttimia Solex ADDHE malliin jossa
pääsuuttimet alta vaihdettavaa mallia. Kuten useimmat Alfa Romeot.
Näitäkään ei enää saada uutena. Nyt mahdollisuus testailla Alfankin
säätöjä tarkemmin. Näitä ei ole pesty eikä mitattu. Mitä isompi
ilmasuutin, sitä laihempi seos. Seosputkea näissä ei ole erikseen
merkitty. Ilmasuutin ja seosputki on samaa osaa, eivät siis irtoa
toisistaan. Jokunen sarja myös DDH malliin jossa leveämpi kanta.
Molemmissa 6mm kierre. ADDHE seosputkia löytyy kokoja 145, 150, 155,
165, 210. Hinta 4 kpl 40 euroa yhteensä.
Käytettyjä
alkuperäisiä siistejä ja tarkistusmitattuja Solex tyhjäkäyntisuuttimia.
Solex 40-45 ADDHE useimmat sekä kaikki Italialaiset DDH Solexit.
Pienikantaisia 6mm kierteellä. Pyöreä kanta, ei kulmikas. Hinta 20 euroa
/ 4 kpl. Neljän sarjoja löytyy vain kokoja 50, 55, 57 ja 90. Muutamia
kappaleita kokoja 45, 60, 62, 65, 70 ja 75 hinta 8 e kpl.
- 50 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl yhteensä 25 euroa.
- 55 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 57 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 70 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 90 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
Käytettyjä
alkuperäisiä tarkistusmitattuja Solex tyhjäkäyntisuuttimia.
Isokantaisia 8mm kierteellä. Kulmikas kanta. Useimpia kokoja on vain 1-2
kpl. Hinta 8 euroa kpl, tai 2 kpl 15 euroa. 4 kpl 25 euroa, 5 kpl 30
euroa.
- 35
- 45
- 47,5
- 50
- 60
- 65
- 90
Käytettynä kurkkuja (uusia ei ole saatavilla):
- 40 ADDHE ja DDH italy 24mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ADDHE ja DDH italy 28mm kurkkuja likaisia ja tummuneita 4 kpl yhteensä 60 euroa.
- 40 ADDHE ja DDH italy 28mm kurkkuja siistejä lasikuulapuhallettuja 4 kpl yhteensä 80 euroa.
- 40 ADDHE ja DDH italy 30mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ADDHE ja DDH italy 32mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ja 45 ADDHE ja DDH 32mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ja 45 ADDHE ja DDH italy 36mm kurkkuja 2 kpl yhteensä 50 euroa
Käytettyjä ADDHE Solexin kansia. Tyhjiä tai osineen. Myös kaikkia kannen osia erikseen. Kansien hinnat 10 - 50 euroa.
Huoltosarja kahdelle Solex ADDHE kaasuttimelle. tiivisteet, kalvot, 1.6 neulaventtiilit. Kalvon tapissa ura. Hinta 125 euroa
Huoltosarja
kahdelle Solex ADDHE kaasuttimelle. tiivisteet, kalvot, 1.6
neulaventtiilit. Kalvon tapissa ei ole uraa. Hinta 95 euroa.
Huoltosarja
kahdelle DDH kaasuttimelle, Vain made in Italy kaasuttimiin. Ei sovi
saksalaiseen DDH Solexiin eikä Japanilaiseen Mikuni Solexiin. Sarjassa
mukana tiivisteet, kalvot, neulaventtiilit. Hinta 115 euroa.
Tiiviste ilmanputsarin ja kaasarin väliin. Tukevaa paperia. 40mm kaasarille. Hinta 8 euroa.
Paperitiiviste
kaasarin ja imusarjan väliin 40mm kaasareille. Esim Alfa Romeo, jossa
paksut värinäkumit, tai turboasennukseen. Yleensä vaakaimujen kanssa
käytetään värinänvaimennusta, eli useimpiin kohteisiin nämä eivät ole
sopivat. Neljän tiivisteen sarja yhteensä 15 euroa.
Neulaventtiili,
ADDHE, DDH. Tässä kierre päältä 9mm. Avainväli 12mm. Kahta eri
ulkonäköä samalla kierteellä sopii samaan paikkaan. Alla keskellä se
toinen ulkonäkö. Isompia kuin 1.8 ei ole enää saatavilla. Koot 1.6 ja
1.8 hinta 18 euroa kpl.
Neulaventtiili.
Monet Solex vakiokaasarit. Tarkista kierre päältä sekä avainväli.
Kierre päältä 9 tai 12mm. Avainväli 11, 12, tai 14mm. Kahta eri
ulkonäköä samalla kierteellä sopii samaan paikkaan. Avainväli 11mm koot
120/140 hinta 10 euroa. Avainvälit 12 ja 14mm koko 120, 150, 160,
170/175 ja 200 hinta 18 euroa.
Neulaventtiili
175. Zenith. Sopii mm Vauxhall, Volvo, Land Rover. Sekä 2-kurkkuinen
pystykaasutin IV ja VN että 150CD ja175CD Zenith Strömberg. Ei sovi
kaikkiin Zenith kaasareihin. Ainakin Porschen Zenithit käyttää erilaista
neulaventtiiliä. Tässä neulaventtiilin kierre päältä mitattuna n 11mm.
Mukana säätöprikat bensapinnan säätöön. Kolmea eri paksuutta. Hinta 18
euroa kpl.
Neulaventtiili Zenith 32 IF. Koko 125. Renault. Hinta 10 euroa.
Kiihdytyspumpun kalvo. ADDHE ura tapissa. Helppo tunnistaa myös kantta avaamatta. Hinta 24 euroa kpl.
Kiihdytyspumpun kalvo. Italialaiset DDH. Kuten alla mutta tässä on neula tapin vastakkaisella puolella. Hinta 20 e kpl.
Kiihdytyspumpun kalvo. italialaiset ADDHE ja DDH. (Mikuni Japan). Hinta 15 euroa kpl.
Tästä 15 euron kalvosta saa sopivan myös Volvo Penta Solex 44 PAI Venekaasuttimiin.
VW
Kupla ym. Solex PICT 4 kiihdytyspumpun kalvo. Nyt saatavilla isompi
kalvo erikseen. Huoltosarjaa ei enää saada tähän malliin, mutta muut
osat on samoja helpomman PICT version kanssa. Pulttijako kalvossa
yhdeltä sivulta 37mm. Ristiin 52mm. Kalvon sivun leveys 46-47mm. Tapin
korkeus 16mm. Vasta 20 vuotta saatu myydä ei-oota. Nyt taas suoraan
hyllyllä. Nyt kannattaa Kuplakuskin hankkia tätä varastoonsa koska
jatkon saatavuudesta ei ole takeita. Pieni erä on nyt varastossa ja
tuskin lisää odotettavissa. Made in Italy. Hinta 15 euroa kpl, tai 2kpl
kerralla 20 euroa.
Solex
vakiokaasuttimiin kiihdytyspumpun kalvoja. Kaikki samalla jaolla.
Ruuviväli n 27mm yhdeltä sivulta. Ristiin 38mm. Tapin halkaisija
kaikissa 8mm. Muut erot katso kuvasta. Muitakin malleja löytyy. Hinta 15
euroa kpl.
Solex vakiokaasuttimen kalvo. Ruuviväli 24mm kahdelta sivulta. Pienen reiän sivu 25mm. Tapin puolelta levy 15mm. Hinta 15 euroa.
Kannentiiviste ADDHE vasemmalla ja DDH italy oikealla.12 euroa kpl.
Suutinkannen tiiviste ADDHE. Hinta 5 euroa kpl.
Pääsuutin, 5mm kierteellä. Solex ADDHE, DDH. Myös monet vakiosolexit kuten DIDTA, PICT ym. Löytyy kahta eri ulkonäköä jotka sopii kuitenkin samaan paikkaan. Hinta 8 euroa kpl.
Pääsuutin, painettava. Solex ADDHE. Ei enää saatavilla.
Joutokäyntisuutin,
pyöreä kanta M6 kierre. Monet, muttei kaikki ADDHE ja DDH mallit.
(Joitakin kokoja löytyy myös käytettynä.) Hinta uudelle 12 euroa kpl.
Joutokäyntisuutin,
kulmikas kanta M8 kierre. Tämä sopii useat vakiosolexit ja monet Zenith
kaasuttimet. Monet, muttei kaikki ADDHE mallit. (Joitakin kokoja löytyy
myös käytettynä.) Hinta uudelle 12 euroa kpl.
Pusla
läppäakselille. Weberin pusla 8mm akselille. Solexiin yleismallinen.
Ulkohalkaisija 12mm. Leveys 7.5mm. Hinta 35 euroa pari, tai 65 euroa
4kpl.
Solex
kaasuvipu. Keskimäärin Solexiin ei tunnu olevan tarjolla yhtään mitään
synkka- tai kaasuvipuja. Tässä ainoa jota olemme uutena löytäneet.
Lähtoisin Volkkarin 28 PCI kaasarista. Isommalle Solexin ja Zenithin
akselille. Sopii mm italialaisista DDH, Germany Solex 40PHH, 40PII,
Zenit NDIX ja monet saksalaiset vakioSolexit. Ei sovi ADDHE. Hinta 15
euroa.