Solexin varaosia:

Solexin varaosien saatavuus on parasta Italialaiseen Solexiin. Saksalaiseen ja ranskalaiseen löytyy lähinnä neulaventtiilit ja suuttimia. Moniin saadaan myös huoltosarjoja. Japanilaiseen Mikuni Solexiin ei paljoakaan ole tarjottavaa. Kysyä voi silti aina.

Neulaventtiili Solex

Kahta eri ulkonäköä, molemmat ulkonäkömallit sopii silti samaan kaasariin. Kahta eri kierrettä. Vakiokaasarissa yleisin 12mm ja virikaasareissa 9mm.
- Koko 1.2 hinta 10 euroa kpl
- Koko 1.6 hinta 15 euroa kpl
- Koko 1.8 hinta 25 euroa kpl.
- Koko 2.0 vain 12mm 25 euroa kpl

Kiihdytyspumpun kalvot

Italialaiseen ADDHE ja DDH vaakaimu Solexiin löytyy 3 erilaista kalvoa.
- ADDHE uralla vasen 25 euroa kpl.
- ADDHE/DDH pyöreäpäinen oikealla 10 euroa kpl.
- DDH vanha jossa neula alla 18 euroa kpl.

Vanhojen sivujen listaus: Solex ja Zenith osat

Solexin varaosien saatavuus on parasta Italialaiseen Solexiin. Saksalaiseen ja ranskalaiseen löytyy lähinnä neulaventtiilit ja suuttimia. Moniin saadaan myös huoltosarjoja. Japanilaiseen Mikuni Solexiin ei paljoakaan ole tarjottavaa. Kysyä voi silti aina.

Usein vakiokaasareissa vanhat tehdassäätöarvot eivät ole enää nykybensan kanssa niitä parhaimpia toimivuuden ja käyttömukavuuden kannalta. Useimmiten riittää kun tyhjäkäyntisuuttimeen kokeilee vitosen vakiota isompaa kokoa. Aina on helppo palata entiseen, jos parannusta ei löydy, mutta useimmiten auton käyttökelpoisuus ja käyttömukavuus paranee selvästi. Tyhjäkäyntisuuttimen varassa mennään koko matka pintakaasulla maantienopeuteen saakka. Museo- tai harrasteautoissa käytännössä suurin osa ajasta. Tuore tapaus paikanpäällä pelasti entisöidyn 2cv4 rättärin ajokäytöksen. Vakiosuuttimella ajo matalilla kierroksilla oli tuskaa ja nykivää. Käytännössä joutui käyttämään kovia kierroksia. Isompaa tyhjäkäyntiä testattaessa käytös ja toiminta parani joka muutoksella, ja tässä tapauksessa mentiin yllättävän pitkälle vakiosta 45 koosta aina 60 kokoon asti. Ison muutoksen tarvetta selitti osaltaan läppakseli jossa oli välystä. Nyt rättäri on rento ajeltava myös pintakaasulla ja ruuhkassakin. Toisessa tapauksessa piti korjata myös pääsuutinta. Tässä pintakaasu toimi hyvin, mutta kaasua avattaessa meno nyykähti ensin vastaan ja lähti kiihtymään vasta syvemmälle poljinta painettaessa. Nyykähdys saatiin pois kun löydettiin paremman kokoinen pääsuutin. Omistaja yllättyi muutoksesta. Varsinkin kun lähtökohta suutinkoko oli kirjan arvojen mukaan "oikea", mutta silti nykybensalle oikeasti sopiva olikin ihan jotain muuta. Me emme tee säätötöitä asiakkaan autoihin, mutta suuttimia löytyy ja suosituksia mistä kannattaa aloittaa.



Solex vakiokaasuttimien seosruuveja. Rajoitettu erä vanhaa varastoa. Sekä tavallisella että hienokierteellä. Hinta 15 euroa kpl.



Solex virityskaasuttimien seosruuveja. Uusia ei enää saatavilla. Kuvan mallit käytettynä löytyy. Solex ADDHE ja DDH. Hinta 15 euroa kpl, tai useampi kerralla edullisemmin.



Solex ADDHE viimeisen version kiihdytys pumpun osat. Käytetyt. Nämä sopii vanhempien mallien osien paikalle. Tässä parhaiten kestävä käyttövipu, sekä kalvona malli jossa tapissa ura. Kalvot on yleensä kuivia. 35 euroa yhden kaasuttimen osat.




Käytettyjä alkuperäisiä ja tarkistusmitattuja pääsuuttimia alta vaihdettaviin ADDHE malleihin, ja kaikkiin Italialaisiin DDH malleihin. Sopii moniin muihinkin Solexeihin. Yksittäisen suuttimen hinta 8 euroa. Yksittäisiä kokoja löytyy alla listattujen lisäksi ainakin 120 ja 145. Kysy muitakin. Pari 15 euroa. Neljän sarja 20 euroa.
- 117,5 pääsuuttimet 4 kpl siistittynä yhteensä 20 euroa. Siistimättä 10 euroa /4 kpl.
- 132,5 pääsuuttimet 4 kpl yhteensä 20 euroa
- 140 pääsuuttimet 4 kpl yhteensä 20 euroa.




Käytettyjä alkuperäisiä Solex seosputkia/ilmasuuttimia Solex ADDHE malliin jossa pääsuuttimet alta vaihdettavaa mallia. Kuten useimmat Alfa Romeot. Näitäkään ei enää saada uutena. Nyt mahdollisuus testailla Alfankin säätöjä tarkemmin. Näitä ei ole pesty eikä mitattu. Mitä isompi ilmasuutin, sitä laihempi seos. Seosputkea näissä ei ole erikseen merkitty. Ilmasuutin ja seosputki on samaa osaa, eivät siis irtoa toisistaan. Jokunen sarja myös DDH malliin jossa leveämpi kanta. Molemmissa 6mm kierre. ADDHE seosputkia löytyy kokoja 145, 150, 155, 165, 210. Hinta 4 kpl 40 euroa yhteensä.



Käytettyjä alkuperäisiä siistejä ja tarkistusmitattuja Solex tyhjäkäyntisuuttimia. Solex 40-45 ADDHE useimmat sekä kaikki Italialaiset DDH Solexit. Pienikantaisia 6mm kierteellä. Pyöreä kanta, ei kulmikas. Hinta 20 euroa / 4 kpl. Neljän sarjoja löytyy vain kokoja 50, 55, 57 ja 90. Muutamia kappaleita kokoja 45, 60, 62, 65, 70 ja 75 hinta 8 e kpl.
- 50 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl yhteensä 25 euroa.
- 55 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 57 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 70 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.
- 90 tyhjäkäyntisuuttimet 4 kpl 25 euroa.



Käytettyjä alkuperäisiä tarkistusmitattuja Solex tyhjäkäyntisuuttimia. Isokantaisia 8mm kierteellä. Kulmikas kanta. Useimpia kokoja on vain 1-2 kpl. Hinta 8 euroa kpl, tai 2 kpl 15 euroa. 4 kpl 25 euroa, 5 kpl 30 euroa.
- 35
- 45
- 47,5
- 50
- 60
- 65
- 90


Käytettynä kurkkuja (uusia ei ole saatavilla):

- 40 ADDHE ja DDH italy 24mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ADDHE ja DDH italy 28mm kurkkuja likaisia ja tummuneita 4 kpl yhteensä 60 euroa.
- 40 ADDHE ja DDH italy 28mm kurkkuja siistejä lasikuulapuhallettuja 4 kpl yhteensä 80 euroa.
- 40 ADDHE ja DDH italy 30mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ADDHE ja DDH italy 32mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ja 45 ADDHE ja DDH 32mm kurkkuja 4 kpl yhteensä 80 euroa
- 40 ja 45 ADDHE ja DDH italy 36mm kurkkuja 2 kpl yhteensä 50 euroa



Käytettyjä ADDHE Solexin kansia. Tyhjiä tai osineen. Myös kaikkia kannen osia erikseen. Kansien hinnat 10 - 50 euroa.



Huoltosarja kahdelle Solex ADDHE kaasuttimelle. tiivisteet, kalvot, 1.6 neulaventtiilit. Kalvon tapissa ura. Hinta 125 euroa



Huoltosarja kahdelle Solex ADDHE kaasuttimelle. tiivisteet, kalvot, 1.6 neulaventtiilit. Kalvon tapissa ei ole uraa. Hinta 95 euroa.



Huoltosarja kahdelle DDH kaasuttimelle, Vain made in Italy kaasuttimiin. Ei sovi saksalaiseen DDH Solexiin eikä Japanilaiseen Mikuni Solexiin. Sarjassa mukana tiivisteet, kalvot, neulaventtiilit. Hinta 115 euroa.




Tiiviste ilmanputsarin ja kaasarin väliin. Tukevaa paperia. 40mm kaasarille. Hinta 8 euroa.



Paperitiiviste kaasarin ja imusarjan väliin 40mm kaasareille. Esim Alfa Romeo, jossa paksut värinäkumit, tai turboasennukseen. Yleensä vaakaimujen kanssa käytetään värinänvaimennusta, eli useimpiin kohteisiin nämä eivät ole sopivat. Neljän tiivisteen sarja yhteensä 15 euroa.



Neulaventtiili, ADDHE, DDH. Tässä kierre päältä 9mm. Avainväli 12mm. Kahta eri ulkonäköä samalla kierteellä sopii samaan paikkaan. Alla keskellä se toinen ulkonäkö. Isompia kuin 1.8 ei ole enää saatavilla. Koot 1.6 ja 1.8 hinta 18 euroa kpl.



Neulaventtiili. Monet Solex vakiokaasarit. Tarkista kierre päältä sekä avainväli. Kierre päältä 9 tai 12mm. Avainväli 11, 12, tai 14mm. Kahta eri ulkonäköä samalla kierteellä sopii samaan paikkaan. Avainväli 11mm koot 120/140 hinta 10 euroa. Avainvälit 12 ja 14mm koko 120, 150, 160, 170/175 ja 200 hinta 18 euroa.




Neulaventtiili 175. Zenith. Sopii mm Vauxhall, Volvo, Land Rover. Sekä 2-kurkkuinen pystykaasutin IV ja VN että 150CD ja175CD Zenith Strömberg. Ei sovi kaikkiin Zenith kaasareihin. Ainakin Porschen Zenithit käyttää erilaista neulaventtiiliä. Tässä neulaventtiilin kierre päältä mitattuna n 11mm. Mukana säätöprikat bensapinnan säätöön. Kolmea eri paksuutta. Hinta 18 euroa kpl.




Neulaventtiili Zenith 32 IF. Koko 125. Renault. Hinta 10 euroa.




Kiihdytyspumpun kalvo. ADDHE ura tapissa. Helppo tunnistaa myös kantta avaamatta. Hinta 24 euroa kpl.



Kiihdytyspumpun kalvo. Italialaiset DDH. Kuten alla mutta tässä on neula tapin vastakkaisella puolella. Hinta 20 e kpl.



Kiihdytyspumpun kalvo. italialaiset ADDHE ja DDH.  (Mikuni Japan). Hinta 15 euroa kpl.

Tästä 15 euron kalvosta saa sopivan myös Volvo Penta Solex 44 PAI Venekaasuttimiin.



VW Kupla ym. Solex PICT 4 kiihdytyspumpun kalvo. Nyt saatavilla isompi kalvo erikseen. Huoltosarjaa ei enää saada tähän malliin, mutta muut osat on samoja helpomman PICT version kanssa. Pulttijako kalvossa yhdeltä sivulta 37mm. Ristiin 52mm. Kalvon sivun leveys 46-47mm. Tapin korkeus 16mm. Vasta 20 vuotta saatu myydä ei-oota. Nyt taas suoraan hyllyllä. Nyt kannattaa Kuplakuskin hankkia tätä varastoonsa koska jatkon saatavuudesta ei ole takeita. Pieni erä on nyt varastossa ja tuskin lisää odotettavissa. Made in Italy. Hinta 15 euroa kpl, tai 2kpl kerralla 20 euroa.



Solex vakiokaasuttimiin kiihdytyspumpun kalvoja. Kaikki samalla jaolla. Ruuviväli n 27mm yhdeltä sivulta. Ristiin 38mm. Tapin halkaisija kaikissa 8mm. Muut erot katso kuvasta. Muitakin malleja löytyy. Hinta 15 euroa kpl.



Solex vakiokaasuttimen kalvo. Ruuviväli 24mm kahdelta sivulta. Pienen reiän sivu 25mm. Tapin puolelta levy 15mm. Hinta 15 euroa.



Kannentiiviste ADDHE vasemmalla ja DDH italy oikealla.12 euroa kpl.



Suutinkannen tiiviste ADDHE. Hinta 5 euroa kpl.


Pääsuutin, 5mm kierteellä. Solex ADDHE, DDH. Myös monet vakiosolexit kuten DIDTA, PICT ym. Löytyy kahta eri ulkonäköä jotka sopii kuitenkin samaan paikkaan. Hinta 8 euroa kpl.


Pääsuutin, painettava. Solex ADDHE. Ei enää saatavilla.



Joutokäyntisuutin, pyöreä kanta M6 kierre. Monet, muttei kaikki ADDHE ja DDH mallit. (Joitakin kokoja löytyy myös käytettynä.) Hinta uudelle 12 euroa kpl.



Joutokäyntisuutin, kulmikas kanta M8 kierre. Tämä sopii useat vakiosolexit ja monet Zenith kaasuttimet. Monet, muttei kaikki ADDHE mallit. (Joitakin kokoja löytyy myös käytettynä.) Hinta uudelle 12 euroa kpl.



Pusla läppäakselille. Weberin pusla 8mm akselille. Solexiin yleismallinen. Ulkohalkaisija 12mm. Leveys 7.5mm. Hinta 35 euroa pari, tai 65 euroa 4kpl.



Solex kaasuvipu. Keskimäärin Solexiin ei tunnu olevan tarjolla yhtään mitään synkka- tai kaasuvipuja. Tässä ainoa jota olemme uutena löytäneet. Lähtoisin Volkkarin 28 PCI kaasarista. Isommalle Solexin ja Zenithin akselille. Sopii mm italialaisista DDH, Germany Solex 40PHH, 40PII, Zenit NDIX ja monet saksalaiset vakioSolexit. Ei sovi ADDHE. Hinta 15 euroa.